Drie weken backpacken door India - Reisverslag uit Bangalore, India van Thea - WaarBenJij.nu Drie weken backpacken door India - Reisverslag uit Bangalore, India van Thea - WaarBenJij.nu

Drie weken backpacken door India

Blijf op de hoogte en volg Thea

31 Januari 2019 | India, Bangalore

We zijn weer veilig terug in Nederland! En hier komt de beloofde laatste blog. We hebben enorm veel gezien en ik zal proberen om het kort te houden. Reis met ons mee en geniet van de prachtige plekjes in India.

Koni
Nico kwam vanuit de luchthaven met een taxi naar het project en heeft hier 1 nachtje geslapen. Zo heb ik hem veel kunnen vertellen maar heeft hij het ook zelf kunnen zien en meemaken. De kinderen vonden hem enorm leuk, ze zien niet zo vaak mannen en ze vonden Nico vooral heel lang. Ze noemden hem `the big boy`. In vergelijking met de bevolking hier is hij ook enorm lang, de deuren zijn hier ook niet op gemaakt, hij stootte vaak bijna zijn hoofd. Het afscheid nemen van de kinderen was wel even gek maar het was ook goed om ze weer los te laten.

Goa
We zijn vier dagen in Goa gebleven om even bij te komen en bij te praten. Goa heeft een relaxe sfeer maar schijn kan bedriegen. We zaten bij een rustig strandtentje totdat er een ober schreeuwend op ons af kwam. Hij wees naar de grond en er kwam een grote slang naar ons tafeltje gekronkeld. We wisten niet hoe snel we onze voeten omhoog moesten doen, dat was wel even schrikken. Achteraf bleek de slang niet giftig te zijn maar ze hebben de slang toch wel even voor ons verjaagd met stokken. Zo konden we weer rustig ons cocktailtje opdrinken.

Hampi
We pakten de nachtbus naar Hampi. Vooraf had ik deze bus geboekt en gelukkig lagen we vooraan, de bus reed nogal hard en schommelde daardoor nogal. Het is een wonder dat we niet uit bed gerold zijn. De bus bestond namelijk uit allemaal bedjes met gordijntjes ervoor. Soms kwam de buschauffeur langslopen en rukte ineens het gordijntje open om te vragen of we hier moesten uitstappen. Blijkbaar hadden ze daar geen overzicht van. Uiteindelijk toch nog een paar uurtjes kunnen slapen maar het was een hele belevenis.
Hampi was echt prachtig! Er staan honderden tempels en voor een paar centen kon je een riksja met chauffeur huren die graag als gids wilde spelen. Ideaal! Maar op een gegeven moment hadden we de tempels wel gezien en als je met een akkerbouwer op pad bent dan beland je ineens in een suikerrietfabriek, in de rijstvelden en op een bananenplantage. Ook enorm interessant. We hebben ook een dagje zelf een scooter gehuurd en ik heb zelfs een stukje gereden. Maar ik heb geen scooterervaring en het verkeer in India is nogal chaotisch dus Nico voelde zich achterop niet zo veilig haha. We hebben maar snel weer geruild. De laatste dag in Hampi was er een festival. Dat was voor het hele dorp een reden om het straatje voor je huis te gaan versieren. Ze verzamelden koeienpoep dat overal op straat ligt omdat de koeien ook overal lopen. Koeien worden hier gezien als heilig en hebben alle vrijheid. Als ze de kans kregen jatten ze zelfs het eten uit de keukens van de restaurants! De koeienpoep stopten ze in een emmer, deden er wat water bij en gingen met hun blote handen lekker roeren. Dit mengsel smeerden ze op de stoep! De gele kleur vindt de bevolking prachtig als decoratie! Ze vergeten dat alle toeristen met hun slippers door de poep moeten lopen en geen hap meer door hun keel krijgen van de stank. Maar ieder zijn traditie, ik ben blij dat we dit in Nederland niet doen.

Bangalore
In Bangalore hebben Andrea bezocht, een Nederlandse vrouw die ik ken vanuit de kerk. We mochten bij haar in huis slapen en we hebben de high lights van Bangalore gezien. Wat mij het meest bij is gebleven is de vleesmarkt. Er stonden kooien met levende kippen, konijnen en geiten. Daarnaast stond een slager de dieren te slachten en lekker te hakken met zijn bijltje. De bloedspetters vlogen in het rond. Ondertussen vlogen er allemaal roofvogels rond in de hoop dat ze het vleesafval kregen. Een straatje verderop was het open riool waar je van alles in ziet drijven wat je eigenlijk niet wil zien. Wat een smerigheid. Ik snap nu nog beter waarom sommige mensen vegetariër zijn en ik heb het ook overwogen om te worden. In heel India durfde ik in elk geval geen vlees meer te eten.

Mysore
Vlakbij Mysore staat het boyshome waar Andrea weleens werkt. We mochten daar een kijkje nemen en in het guesthouse slapen wat er naast stond. Maar dan moesten we wel onze tas dichthouden en het eten achter slot en grendel bewaren. Er woonden namelijk ook ratten. Gelukkig hebben we die niet gezien, alleen een eekhoorn die door het dak naar binnen kwam maar die zijn niet zo eng. Het boyshome was leuk om te zien. Er woonden alleen maar jongens en ze gingen ook naar school. We konden ook de scholen bekijken, het onderwijs is helaas niet zo goed, ze leren de kinderen vooral dingen nazeggen en niet zelf nadenken. 'S avonds hebben we nog een groepje jongens geholpen met Engels, dat was erg leuk om te doen. In de buurt werden veel lakens en sjalen van zijde gemaakt. Dit maken ze van rupsen die eerst 10 dagen lekker blaadjes mogen eten en daarna in een cocon veranderen. Die cocon wordt in kokend water gestopt en dan komen er zijdedraadjes uit. Eigenlijk heel erg zielig maar ook interessant om te zien. Bij het afscheid van het boyshome kregen we een grote bloemenkrans om. Erg lief! We zaten in een lokale bus en hadden veel bekijks dus Nico deed zijn bloemenkrans weer af. Een paar meisjes naast mij vroegen of ik hem weer bij hem om wilde doen. Ondertussen hadden we de aandacht van de hele bus dus toen ik de bloemenkrans weer bij Nico omdeed, begon de hele bus voor ons te klappen. Blijkbaar betekent dat iets heel bijzonders hier ;)

Masinagudi
Dit was een heel rustig plaatsje waar we wat safari's hebben gedaan. We hadden geluk, vanuit de auto hebben we twee olifanten van dichtbij kunnen bekijken. En we zagen een babyluipaard de weg over schieten waarop we op 200 meter afstand de moederluipaard een hert hoorde vangen. Het was al donker aan het worden dus het geschreeuw van het luipaard en het hert klonk heel angstaanjagend. Ineens begrepen we ook waarom het personeel van het guesthouse zo bezorgd was als we een stukje gingen wandelen, je ziet hier niet veel dieren maar ze zijn er wel degelijk en kunnen echt gevaarlijk zijn. We hebben ook een wandelsafari met een gids gedaan. Lekker sluipen door de bosjes en ook deze keer zagen we weer een olifant. Deze was nog ver weg maar stond wel recht voor ons en keek ons direct aan. Ik was het liefst blijven staan om te kijken maar onze gids rende er vandoor omdat het blijkbaar heel gevaarlijk is als je direct voor een olifant staat. We hadden geen andere keus dan achter de gids aan te rennen want we wilden niet alleen in de jungle achterblijven.

Kochi
De laatste stad was Kochi, een stad langs de kust die onverwachts nog wat Nederlandse herinneringen had. De VOC heeft hier vroeger huisgehouden en specerijen gekocht. Er was zelfs nog een Nederlandse begraafplaats, een van de oudste begraafplaatsen in India. Best apart om te beseffen dat onze voorouders hier in 1600 al rondgelopen hebben. Ook de Chineze visnetten waren leuk om te zien. Ze lieten een net zakken in het water en moesten met zijn allen aan een paal hangen waardoor het net weer omhoog kwam. We hebben even staan kijken maar meestal vingen ze helemaal niets en een enkele keer maar 5 vissen. Maar blijkbaar levert dit genoeg op om hun brood mee te verdienen.

Vanuit Kochi vlogen we weer terug naar Nederland. We hadden een tussenstop in Dehli en in Moskou. Daar moesten we buiten wachten totdat we het vliegtuig in konden en het was -17! Ik had alleen een dun vestje aan dus de kou deed pijn op mijn longen. In Nederland was het gelukkig iets minder koud maar we hebben op Schiphol eerst maar even warme chocolademelk en een oliebol gekocht.

En nu zijn we weer thuis, soms is het wel nog wennen in Nederland, andere momenten voelt India al lang geleden. Het was in elk geval een prachtige ervaring en leuk dat jullie hebben meegelezen en zo ook een stukje mee konden reizen!